CONCERTEN 2023-2024


Programma van de
 
 
Stichting Concerten Hellevoetsluis 
 
 
Concertserie ‘Hellevoet Klassiek’ 

 
Concertdata: 

1 oktober 2023 
 
5 november 2023
 
17 december 2023
 
14 januari 2024
 
11 februari 2024
 
 24 maart 2024
 
Uit te voeren werken worden later bekend gemaakt. Verdere informatie over de programmering, toegangsprijzen en het aanmelden als donateur, vindt u op www.hellevoetklassiek.nl
 
 
1 oktober 2023 – Pianoduo Scholtes & Janssens / Pianoduo

Lestari Scholtes (1984) en Gwylim Janssens (1985) vormen sinds 2003 een pianoduo. Vandaag de dag worden zij erkend als één van de meest vooraanstaande pianoduo’s van hun generatie. Hun debuut in Carnegie Hall in mei 2009 werd geprezen als ‘het hadden net zo goed 25 of 30 vingers kunnen zijn, zo groots en samengesmolten was hun klank. Subliem duo in topvorm'. In mei 2012 keerde het duo met veel succes terug in Carnegie Hall. De Amerikaanse pers schreef over hun uitvoering van Stravinsky’s Petroesjka: "Superb teamwork – two as one – with excellent, turn-on-a-dime transitions between episodes”.

Het duo trad op in 30 landen over de hele wereld, in Europa, de Verenigde Staten, Nederlandse Antillen, Dubai, Zimbabwe, Ethiopië, Chili, Bolivia, Mongolië, Thailand, Vietnam, Cambodja, Singapore, Brunei, Maleisië, Indonesië, Myanmar, Zuid-Korea, China en Japan. Hun concerten zijn zowel in het binnen- als buitenland uitgezonden op televisie en radio, waaronder Radio4, BBC3, Kol Hamusica (Israël) en Klara. Het duo was te beluisteren op diverse festivals, waaronder het Festival of Bath, Grachtenfestival Amsterdam, TonLagen-Dresdner Festival der zeitgenössischen Musik, Braunlage Maikonzerte, Basilica Festival van Vlaanderen, Klevische Klaviersommer, Almere Kamermuziekfestival, Festival Classique, Tengiz Amirejibi International Music Festival en het International Piano Duo Festival Polen. Het duo trad op met vele orkesten, waaronder het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Residentie Orkest, Brabants Orkest, Israel Symphony Orchestra, Sinfonia Rotterdam en het re:orchestra. Toekomstige projecten leiden hen naar onder andere China, Mexico, Indonesië, Cambodja en Italië. In het seizoen 2019-2020 concerteert het duo met o.a. het Rotterdams Philharmonisch Orkest, de Wiener Kammersymphonie en het Groot Omroepkoor.

Het duo was winnaar diverse nationale en internationale concoursen voor pianoduo en kamermuziek, van onder meer het prestigieuze Vriendenkrans Concours (2010), het Concours Musical de France (2010), het Internationale Kamermuziek Concours Almere 2009 en IBLA Grand Prize International Music Competition (2008) en werd in 2010 uitgeroepen tot Radio 4 Talent van het Jaar. Verdere prijzen wonnen zij bij het 'Allegro Vivo' pianoconcours in San Marino (2009), Torneo Internazionale di Musica (Italië, 2009), en de Web Concert Hall Competition (2011). Lestari en Gwylim zijn juryleden bij de jaarlijkse IBLA Grand Prize International Music Competition te Sicilië, Italië. Ze gaven masterclasses aan diverse conservatoria in Europa, de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Azië en Afrika. 

Het duo is initiatiefnemer en artistiek leider van het Pianoduo Festival Amsterdam, een van de weinige pianoduofestivals ter wereld, dat sinds 2013 jaarlijks wordt gehouden. Sinds 2016 organiseert het duo een tweede festival, het jaarlijkse Kamermuziekfestival Schoorl in het Pinksterweekeind. 

Als pianoduo studeerden zij bij het vermaarde pianoduo Gil Garburg en Sivan Silver aan de Hochschule für Musik, Theater und Medien in Hannover. Beide studeerden cum laude af voor hun conservatoriumopleiding: Lestari studeerde solistisch bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam, Gwylim bij Bart van de Roer aan het Codarts Conservatorium in Rotterdam. Samen hebben zij vele masterclasses gevolgd bij onder meer Nikolai Petrov, Alexander Tamir, Jean-Yves Thibaudet, Menahem Pressler, Victor Derevianko, Alon Goldstein, Peter Takács, Paul Lewis, Jean-Bernard Pommier en vele anderen. In November 2010 kwam hun debuut-CD uit met werken van Rachmaninoff, Debussy en Ravel, onder het label van QuattroLive. In mei 2014 kwam hun tweede cd ‘Paris!’ uit bij Etcetera

Records met werken van Stravinsky, Debussy en Ravel. Deze cd werd zeer lovend ontvangen door pers en publiek, waaronder met een Luister10 en een 5-sterren recensie in het Nederlands Dagblad. Hun volgende release staat gepland voor januari 2021.




5 november 2023 – Dianto Reed Quintet / Kamermuziekensemble

IDENTIDADES La magia del Duende by Dianto Reed Quintet Duende is een begrip dat moeilijk in woorden is te vangen.

Het is niet ‘tastbaar’, maar je kunt het wel voelen of ervaren. Het heeft associaties met Spaanse kunst, en refereert aan de magie die een geslaagde uitvoering uit het niets kan oproepen. Duende is niet verbonden met ratio en verstand, maar met emoties die een artiest oproept bij het publiek. Ons doel met Identidades is om dat gevoel van Duende bij onze concerten op te roepen. De muziek omspant een periode die begint bij de Spaanse Renaissance en eindigt in de twintigste eeuw. Niet alleen bekende, populaire en folkloristische muziek komt aan bod, maar ook Spaanse muziek die zelden wordt uitgevoerd in Nederland. Het enige niet-Spaanse werk op het programma is van Primo Ish-Hurwitz. Hij baseerde zijn werk op El amor brujo en werkt in drie delen langzaam toe naar het laatste werk van dit concert. De drie delen zijn verdeeld over het programma. Het contrast met de overige werken is groot, hoewel er ook Spaanse motieven in opduiken. Je zou ook kunnen zeggen dat de drie delen een scharnierfunctie hebben tussen de Spaanse en de Nederlandse cultuur. Identidades is niet een muzikaal gegeven, maar een ‘voorstelling’ in de brede zin van het woord. Het combineert muziek met een concrete perspectief- schildering, en fragmenten van een verhandeling uit 1933 van de Spaanse Dichter en toneelschrijver Federico García Lorca, ‘Juego y Teoría del Duende’, waarin hij zijn visie op Duende ontvouwt. Zijn gedichten reflecteren op de tragiek van het leven en hebben een krachtige sociale boodschap. Een terugkerend thema is het leven van zigeuners in contrast met dat van de Spaanse middenklasse. In ‘Juego y Teoría del Duende’, verwoordt hij dat alles op een lyrische en poëtische wijze.


 
 
17 december 2023 – Combattimento Kwintet / Barokmuziek

The French Connection

In het jaar 1714 verbleef de Dresdense sterviolist Johann Georg Pisendel enkele maanden in Parijs, en nam onder andere een prachtige triosonate van François Couperin mee naar huis. Deze sonate ‘La Convalescente’, moet in 1713 zijn gecomponeerd en kwam dankzij Pisendel ook Johann Sebastian Bach onder ogen. Rond 1714 ontstond ook de eerste sonate die we van Bach kennen, met een heel fransgetinte inleiding. Van Pisendel zelf is maar weinig muziek bewaard gebleven; we musiceren hier een briljant vioolconcert uit een latere periode. Georg Philipp Telemann, de derde van het vriendenclubje Bach-Pisendel-Telemann, beheerste de franse stijl volkomen en vermengde die graag met italiaanse elementen, zoals we kunnen horen in zijn kwartet in e-klein. Couperin was een meester van de klaagzangen voor de goede week (de ‘Leçons de ténèbres’), en een contemporaine echo daarvan horen we in de meditatieve Tenebrae van Oswaldo Golijov. Ravels beroemde hommage aan Couperin uit 1917 schreef hij voor piano maar orkestreerde het later. Deze stukken met hun fascinerende mengeling van oude vormen en moderne stijl doen het echter ook heel goed in een kamermuzikale setting. 

Cynthia Freivogel & Quirine van Hoek – viool / Marjolein Dispa – altviool / Madeleine Bouissou – cello/ Pieter Dirksen – clavecimbel

 



14 januari 2024 – Trio C tot de Derde / Klezmer-, Balkan- & Zigeunermuziek
 

De drie musici Caspar Terra (klarinet), Carel den Hertog (viool) en Coos Lettink (accordeon) vormen samen het in 1998 opgerichte Trio C tot de Derde. Hun stijl laat zich het best omschrijven als "geïnspireerd op klezmer, balkan- en zigeunermuziek”. Om inspiratie op te doen reizen ze regelmatig de landsgrenzen over op zoek naar nieuwe muziek. Hun streven: geen imitatie, maar integratie van alle muzikale invloeden die op hun pad komen. Vanuit dit streven componeren ze eigen nummers en worden bestaande melodieën uit diverse landen samengevoegd en gearrangeerd. Dat hun eigen geluid hierdoor telkens aan verandering onderhevig is en wordt verrijkt, past bij het dynamische karakter van het trio. Zo zijn er de laatste jaren ook diverse werken van Oost-Europees georiënteerde klassieke componisten alsBéla Bartók en Zoltán Kodály in hun repertoire opgenomen. Maar ook dat zijn geen statische composities, want door hun ontembare drang tot improviseren krijgen hun uitvoeringen steeds weer onverwachte en unieke wendingen. Al improviserend spelen ze overigens niet alleen mét elkaar, maar ook náár elkaar, door op speelse wijze elkaar muzikaal uit te dagen en te verleiden tot virtuositeit en lyrisch spel. Hun muziek geeft uitdrukking aan zowel euforische vrolijkheid als intens verdriet, en leent zich zodoende voor dansen, maar ook voor dromen.



11 februari 2024 – Anita Jongerman / Strijkkwartet & bandoneon

Vier strijkers en een bandoneonist

Vijf musici spelen tango’s van Astor Piazzolla (1921-1992), Bonaerense van Martin de Ruiter, vijf walsen van Dmitri Shostakovich (1906-1975) en enkele werken van Fritz Kreisler (1875-1962).

Het kwintet bestaat uit:

Marijke van Kooten, viool. Marijke van Kooten is in 1988 cum laude afgestudeerd aan het conservatorium in Amsterdam. Zij speelt in verschillende ensembles (o.a Asko/Schoenberg-ensemble) en orkesten (o.a. Ned. Philharmonisch orkest). Zij volgde vioolmethodieklessen bij Coosje Wijzenbeek en nascholingscursussen bij Wiesje Miedema en Joyce Tan. Naast uitvoerend musicus is Marijke van Kooten viooldocente in Zaandam.

Inge Jongerman,viool. Inge Jongerman behaalde in 1998 haar diploma Docerend Musicus bij Jan Hulst en J.J. Kantorow aan het Rotterdams Conservatorium. Haar Tweede Fase-diploma behaalde ze vorig jaar juni bij Johannes Leertouwer aan het Conservatorium van Amsterdam. Inge volgde masterclasses bij o.a. Z. Bron, T. Brandis, R. Kussmaul en R. Koelman. Inge houdt zich bezig met de uitvoering van hedendaagse muziek en speelt o.a. met musici van Klangforum Wien, het ASKO-ensemble en het Schönberg-ensemble. Ze was concertmeester van het Ricciotti ensemble. Verder remplaceert Inge o.a. in het Koninklijk Concertgebouworkest, het Nederlands Philharmonisch orkest en het Nederlands Kamerorkest. 

Margrita Rondeel, cello. Margrita Rondeel behaalde haar diploma Uitvoerend Musicus (Master) bij Elias Arizcuren aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam in 1989. Vervolgens studeerde zij Kamermuziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Marien van Staalen en volgde zij Meestercursussen bij o.a. Milos Sadlo, Erling Blondal Bengtsson, Dmitri Ferschtman en Johannes Goritzki. Zij is als free-lance musicus werkzaam bij diverse orkesten. Daarnaast houdt zij zich intensief bezig met kamermuziek, waaronder het Wings Ensemble, Trio Lataster, Trio Lamy, Christina & Co en Het Nieuwe Lelie Strijkkwartet.

Rani Kumar, altviool. Van Rani Kumar hebben wij geen biografie ontvangen.

Martin de Ruiter, bandonéon. Martin de Ruiter studeerde accordeon aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, en kamermuziek aan het Rotterdams Conservatorium. In eerste instantie concentreerde hij zich vooral op de hedendaagse muziek en speelde o.a. met het Nederlands Blazersensemble, Nederlands Philharmonisch Orkest, Scapinoballet, Slagwerkgroep Den Haag en het Metropole Orkest. Hij werkte mee aan diverse theaterproducties bij o.a. Toneelgroep Amsterdam en Het Nationale Toneel. In 1992 begon hij met bandoneón spelen in het ensemble ‘Che Tango‘. In 1995 richtte hij het kwartet ‘El Conjunto’ op. Hij stond hiermee op podia in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Uruguay en Argentinië.

 


24 maart 2024 – The Hague String Trio / Vrouwelijke componisten
 
Celebrating Women!

 

Wat een ontdekking aan muziek en vrouwelijke componisten in dit programma! Met Celebrating Women! wil The Hague String Trio vrouwelijke componisten uit de tweede helft van de 19e en eerste helft van de 20e eeuw meer bekendheid geven en de mogelijkheid en kans grijpen hun namen en muziek uit de vergetelheid te halen en te vieren. Als eerste op het programma, een charmant trio van de Australische Miriam Hyde, gecomponeerd tijdens haar studie aan de Royal College of Music in London in 1932, en vervolgens een Suite bestaande uit vijf sprankelende miniatuurtjes van de Nederlandse componiste en violiste Emmy Frensel Wegener, gecomponeerd in 1925. Om af te sluiten hoort u het indrukwekkende, romantische strijktrio van de Engelse Dame Ethel Smyth, wier naam en werk langzaam aan bekendheid winnen. Haar strijktrio, gecomponeerd tijdens haar studie in Leipzig, is misschien het enige grote, door een vrouw gecomponeerde strijktrio uit de 19e eeuw.


De componisten. De Australische Miriam Hyde (1913-2005) was een bekende pianiste, componiste en muziekpedagoog, ze gaf haar laatste concert op 89-jarige leeftijd met haar eigen 2e pianoconcert. Ook schreef ze boeken voor muziek- educatiedoeleinden, circa 500 gedichten waarvan ze er enkele op muziek heeft gezet. In 1991 verscheen haar autobiografie. De Nederlandse componiste en violiste Emmy Frensel Wegener (1901-1973) schreef vijf prachtige miniatuurtjes voor strijktrio in 1925; de Suite voor viool, alt en cello. Samen met de vioolsonate uit hetzelfde jaar waren dit Frans getinte composities, die in de vijf jaren tot 1930 ontstonden. Slechts 10 jaar, tussen 1925 en 1935, was zij actief als componiste van voornamelijk kamermuziekwerken. Daarna werd ze helaas ziek. Naast het componeren schreef ze prachtige gedichten die o.a. in De Nieuwe Gids werden gepubliceerd. De Engelse Dame Ethel Smyth (1858-1944) was zeer vooruitstrevend voor haar tijd, studeerde compositie in Leipzig bij Carl Reinecke en Heinrich Herzogenberg en verkeerde in de hoogste culturele kringen in Duitsland waar ze beroemdheden als Clara Schumann, Johannes Brahms en Edvard Grieg ontmoette. Ze was maatschappelijk zeer betrokken in de strijd voor het vrouwenkiesrecht waarvoor ze zich bij meerdere vrouwenorganisaties aansloot. De beroemde ‘Suffragettes’ namen een compositie van haar over als hun hymne en strijdlied. Ze bleef haar hele leven actief als componiste en ontdekte ten tijde van de Eerste Wereldoorlog, waar ze in Vichy als röntgenassistente actief was, haar andere grote talent: schrijven. Haar autobiografie zorgde weer voor meer aandacht voor haar composities. Met haar indrukwekkende romantische strijktrio waan je je in de tijd van Brahms, die haar strijktrio ook zeer bewonderde.


The Hague String Trio. The Hague String Trio werd in 2006 opgericht door Justyna Briefjes, Julia Dinerstein en Miriam Kirby. Zij ontmoetten elkaar in Den Haag na jaren van studie en werk in vele landen, waaronder Rusland, Mexico, Noorwegen, Engeland, Duitsland en Nederland. Ze en kwamen bij elkaar om hun liefde voor kamermuziek te delen. Sindsdien hebben zij zich tot een hecht ensemble gevormd. 

Het trio verkent graag het uitgebreide strijktriorepertoire, van de geliefde meesterwerken tot minder bekende composities die volgens hen de moeite waard zijn om gehoord te worden. Zij werken nauw samen met componisten zoals Robin Holloway, Kerry Woodward, Arne Werkman en Reza Nakisa, evenals andere musici, onder wie hoboïste Pauline Oostenrijk en pianist Daniël Kramer, met wie zij al vele concerten hebben gegeven. Sinds seizoen ‘21/’22 zijn ze een nieuwe samenwerking aangegaan met pianiste Ksenia Kouzmenko. The Hague String Trio treedt op in heel Nederland en daarnaast in het buitenland zoals Engeland, Duitsland, Zwitserland en Tsjechië. In 2019 is de cd After the Darkness uitgebracht, die bestaat uit werken van Joodse componisten wier levens verwoest zijn in de Tweede Wereldoorlog door vervolging, moord of verbanning. De cd is beloond met prachtige recensies uit binnen- en buitenland; van Gramophone, een beoordeling met een 10 in de Luister, een Supersonic award van Pizzicato uit Luxemburg en een 4 sterren recensie in BBC Music Magazine. Ook werd After the Darkness genomineerd voor de 2020 International Classical Music Awards in de categorie Chamber Music. Hun meest recente cd, Celebrating Women! is een verzameling van nooit eerder opgenomen strijktrio’s van vrouwelijke componisten uit de tweede helft van de 19e en eerste helft van de 20e eeuw. Ook deze ontving vele positieve recensies, waaronder 5 sterren van Pizzicato, en de recensent van MusicWeb International schreef: ‘Professionals to their fingertips… the performances are excellent’. Beide cd’s zijn gekozen als cd van de week in het radioprogramma Passaggio op NPO Radio 4. Justyna en Miriam zijn beiden lid van het Residentie Orkest in Den Haag en Julia is een vooraanstaand altviooldocente aan verschillende conservatoria in Nederland. https://www.thehaguestringtrio.com


Justyna Briefjes – viool. Justyna studeerde viool aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Peter Brunt, Kees Hülsmann en Janet Krause. Naast het conservatorium studeerde zij twee jaar kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en in 2004 rondde zij met succes de Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest af. Als gastaanvoerder speelde zij in diverse Nederlandse orkesten zoals het Nederlands Philharmonisch Orkest, Radio Kamer Filharmonie en het Nieuw Ensemble en sinds 2004 maakt zij deel uit van het Residentie Orkest; jarenlang als plaatsvervangend aanvoerder en sinds 2021 als aanvoerder 2e violen. Naast The Hague String Trio treedt zij regelmatig op met diverse kamermuziekensembles in de meest uiteenlopende bezettingen. Zij volgde masterclasses bij Mauricio Fuks, Herman Krebbers en Alexander Kerr. Justyna speelt op een viool uit 2019, gemaakt door Andrew Finnigan en Pia Klaembt in Bremen. 


Julia Dinerstein – altviool. Julia begon met vioollessen bij Boris Dinerstein en studeerde vervolgens viool aan het Tchaikovsky Conservatorium bij Elizabeth Gilels en Andrei Korsakov, en altviool bij Mikhail Kugel aan het Conservatorium van Maastricht. Julia is een veelgevraagd kamermusicus en is lid van The Hague String Trio en het Zemtsov altviool kwartet. Zij heeft op vele internationale muziekfestivals meegespeeld, zowel als solist en kamermusicus. Julia is altviooldocent aan Codarts Rotterdam, Maastricht Conservatorium, Musica Mundi School (België), ARTEZ Conservatorium (Arnhem /Zwolle), Academie Muzikaal Talent (Utrecht) en docent viool/altviool aan het Hellendaal Muziekinstituut (Rotterdam).  Zij is een veelgevraagd docent bij zomerfestivals in Europa en heeft masterclasses over de hele wereld gegeven. Veel van Julia’s leerlingen en studenten zijn prijswinnaars in nationale en internationale concoursen.  Julia is 2e prijs winnares van het Beethoven Internationaal Altviool Concours (Oostenrijk).


Miriam Kirby – violoncello. Miriam Kirby studeerde bij Joan Dickson aan de jong talenten klas van de Royal College of Music, vervolgens bij Melissa Phelps aan de Guildhall School of Music and Drama, en daarnaast volgde ze privélessen bij William Pleeth. Zij voltooide haar opleiding bij Johannes Goritzki aan de Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf met het behalen van het Solistendiploma. In Engeland speelde Miriam in orkesten zoals het English Chamber Orchestra en het Royal Philharmonic Orchestra, en in Duitsland was zij plaatsvervangend aanvoerder van de Deutsche Kammerakademie van 1994 - 1998. In Nederland speelde Miriam in Amsterdam Sinfonietta en op tournee met het Utrecht String Quartet. Sinds 1998 is zij vast lid van het Residentie Orkest in Den Haag.  Miriam bespeelt een Bronek Cison cello uit het jaar 1996, gebouwd in Chicago.